8. 10. 2008 odbyła się Inauguracja
akcji "Z kulturą za pan brat" - konkurs "Mistrz
Grzeczności".
Inspiracją do przeprowadzenia zajęć "Z kultura za pan brat" były moje obserwacje, doświadczenia nt. codziennego kształtowania postaw dobrego wychowania. Celem moich zajęć było przypomnienie naszym uczniom podstawowych zwrotów grzecznościowych. Podczas zajęć wyjaśniłam dzieciom, dlaczego wymagamy od nich, aby nam dziękowały, gdy coś dla nich zrobimy, aby potrafiły poprosić, gdy czegoś chcą i aby umiały przeprosić, gdy coś zrobią nie tak. Porozmawiałam z dziećmi o tym jak oni się czują, kiedy ktoś nie okazuje im sympatii i ich nie szanuje. Na zajęciach wykorzystałam wykonane przeze mnie pomoce dydaktyczne wykonane w edytorze tekstu - Word, które pozwoliły dzieciom w logicznym myśleniu, kojarzeniu oraz czytaniu ze zrozumieniem.
Starannie przygotowała się do zajęć. Stosując cukierki podzieliłam grupę na trzy zespoły. Wdrożyłam kontrakt grupowy, który miał na celu kształtowania współpracy w grupie. Podczas zajęć zaproponowała uczniom konkurs "Z kulturą za pan brat", który będzie trwał 3 miesiące. Pokazałam dzieciom znaczki i ustaliłam zasady ich przyznawania. Konkurs był podsumowaniem zajęć.
Scenariusz zajęć
dydaktyczno - wychowawczych dla grupy świetlicowej "Z kulturą za pan brat"
Celem zajęć jest przypomnienie uczniom podstawowych zasad dobrego wychowania.
Temat: kulturą za pan brat"
Czas: 45 minut.
Uczniowie po zajęciach:
- umieją wskazać sytuacje, w których należy używać zwrotów grzecznościowych,
- wiedzą, kiedy powinni używać słów "proszę", "przepraszam", "dziękuję",
- potrafią samodzielnie rozwiązać krzyżówkę,
- potrafią współpracować w grupie.
Metody i techniki pracy z grupą:
- opis,
- rozmowa kierowana,
- swobodne wypowiedzi uczniów,
- praca w grupie,
- praca indywidualna,
Pomoce dydaktyczne:
- tekst bajki "Tajemnica ciotki Klary",
- uzupełnianki zadań matematycznych oraz krzyżówki,
- cukierki,
- kartki z serduszkami magicznych słów: proszę, dziękuję, przepraszam,
- kredki lub długopisy.
Przebieg zajęć:
1. 1.Przywitałam się z dziećmi wyjaśnienie im jakie odbędą się zajęcia.
2. 2.Zapoznałam dzieci z bajką.
3. 3.Po przeczytaniu tekstu bajki zadałam dzieciom pytania:
- Jakie słowa wyszeptała ciotka Klara Agacie do ucha? (proszę, przepraszam, dziękuję),
- W których sytuacjach, Agata powinna użyć tych słów?
- Czy magiczne słowa ułatwiają życie?
4. 4.Podzieliłam dzieci na trzy zespoły (poczęstowałam uczniów cukierkami, opakowanymi w papierki trzech różnych kolorów - dzieci dzielą się na trzy zespoły w zależności od tego, jakiego koloru papierek miał ich cukierek). Zwracałam uwagę, czy dzieci częstowane cukierkami, pamiętają o słowie "dziękuję".
5. 5.Przypomniałam dzieciom kontrakt grupowy.
6. 6.Każdy zespół otrzymał zadanie, polegające na wypisaniu na kartce z magicznymi serduszkami, sytuacji w których należy użyć słów:
- zespół pierwszy - słowo "dziękuję",
- zespół drugi - słowo "proszę",
- zespół trzeci - słowo "przepraszam".
Dałam dzieciom na to zadanie 10 minut.
7. Po zaprezentowaniu zadania, zapytałam dzieci czy chciałyby coś uzupełnić.
8. Zaproponowałam uczniom konkurs "Z kulturą za pan brat". Będzie on trwał 3 miesiące. Pokazałam dzieciom znaczki i ustaliłam zasady ich przyznawania.
9. Rozdałam dzieciom dydaktyczne uzupełnianki.
10. W kręgu
zapytałam dzieci czy podobały im się zajęcia i jak oceniają ich użyteczność dla
siebie. Kończąc zajęcia życzyłam wszystkim, aby każdy został zwycięzcą w
konkursie.
Opr.: mgr A. Matukin - Pakuszyńska